خانه بروجردی ها

  کاشان

خانه تاریخی بروجردی ها  که در محله سلطان امیر احمد قرار دارد؛ نمونه یکی از خانه های دوره قاجار است که در سال 1280 ه. ق. ساخته شده و اکنون محل اداره میراث فرهنگی کاشان است.
خانه بروجردی ها از معروفترین بناهای شهر کاشان است و تصویر آن به عنوان نماد این شهر شناخته می شود و شاید به همین دلیل بر خلاف دیگر خانه ها بازسازی نشده است و دست نخورده باقی مانده باشد.
این خانه در محله سلطان امیراحمد کاشان در خیابان علوی واقع است. خانه بروجردی توسط بازرگانی به نام حاج سید حسن نطنزی در حوالی سال 1275 هجری قمری در دوره قاجاریه ساخته شده است. چون صاحب خانه مال التجاره از بروجرد وارد می کرده، لذا به بروجردی مشهور شده و خانه او هم به خانه بروجردی موسوم گردیده است. معمار این خانه یکی از نوابغ معماری کاشان و از طراحان معروف ساختمان به نام استاد علی مریم بوده است.
ورودی خانه، هشتی ورودی، راهروی ورودی، ایوان شمالی، حیاط و اتاق های دور حیاط، سرداب، ایوان شمالی، تالار پزیرایی و محل شاه نشین و بادگیرها از ویژگی های معماری آن است. معماری آن و مخصوصا تصاویر نقاشی شده در شاه نشین آن بسیار زیباست. این بنا در عین محلی برای بازدید عموم، اداره میراث فرهنگی کاشان هم هست، لذا محدودیت زمان بازدید دارد و نسبتا ساعات کوتاه تری از روز (نسبت به خانه های قدیمی دیگر) آماده برای بازدید است.

درباره نویسنده

client-photo-1
مهسا صادقی

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید