موزه باستان شناسی و مردان نمکی
موزه باستان شناسی

موزه باستان شناسی و مردان نمکی

       زنجان

موزه باستان شناسی و مردان نمکی  زنجان «عمارت تاریخی ذوالفقاری» که با نام خانه ذوالفقاری نیز شناخته می‌شود از جاذبه‌های تاریخی شهر زنجان در محله «دالان آلتی» و از بناهای قدیمی مربوط به دوره قاجار است و اکنون با نام «موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان» نیز شناخته می‌شود.
زیرا در سال 13866 با انتقال مجموعه آثار بدست آمده از معدن نمک چهر آباد موزه موقت مومیایی ها، سه تن از «مردان نمکی» در این مکان به وجود آمد و در سال 1388 اولین موزه «باستان شناسی» استان زنجان در عمارت ذوالفقاری افتتاح گردید. اجساد این مومیایی‌ها را مربوط به دوره ساسانی و اشکانی دانسته‌اند.
برخی از اشیای همراه این مومیایی‌ها از جمله چکمه، البسه و … نیز در این موزه نگهداری می‌شود. در ارتباط بنای تاریخی عمارت ذوالفقاری باید گفت که این عمارت قدیمی متعلق به «محمودخان» حکمران زنجان بوده که در دو بخش مسکونی و اداری ساخته شده بود. لازم به ذکر است که قبل از وی سردار اسعد الدوله پدر محمود خان در این منزل سکونت داشته و نیز کار احداث عمارت بر ذمه ایشان بوده است. ساختار ظاهری بنا معماری دوره قاجار را به یاد می‌آورد و سبک «گوتیک» اروپایی نیز در طراحی این بنا و ستون‌های آن بی تاثیر نمی‌باشد. چنان که بسیاری از آثار باقی مانده از دوره قاجار همواره در تلفیق و اقتباس از هنر معماری اروپایی بهره‌های فراوانی برده اند. این عمارت دارای مساحتی در حدود 1176 که شامل دو طبقه و یک سردابه می‌باشد.

برخی این مجموعه را قابل مقایسه با موزه آبگینه دانسته اند. منطقه قرار گیری این عمارت از محله‌های اعیان نشین زنجان بوده و بنای ذوالفقاری هم سنگ بناهایی همچون عمارت دارایی، خانه خدیوی، خانه وزیری و … به شمار می‌رود.

 

درباره نویسنده

client-photo-1
مهسا صادقی

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید